Friday 25 March 2011

Si Jakun Naik Kapal Pt 1

Sedih &hiba tgk tsunami kt Jepun ...harap mereka dpt recover soon ye...saya tau mereka boleh ! mereka dah buat dulu masa perang dunia ke2....saya sendiri berpeluang ke muzium Hiroshima tu...tp tatau la gambar2 tu letak kt mana haih...kalo x, bole share kt sini kn...

Ingin ku kongsikan bersama gambar2 masa pg jepun dulu...jgn mara arrr.. FREE !! ikut laki daa....tp dpt ikut 2 kali jer...isk2...pastu dia naik kapal skrg ni...dah x dpt ikut dah, sebab kes lanun somalia tu la...hampeh ko lanun ! 



Org lain citer pasal apa yg berlaku on future, saya pula sebaliknya...x kisah la kn...dok godek2 pc terjumpe la gambo cun nih...maklumlah tgh honeymoon la....tatau lg tgh berisi masa tu..dah lekat dah si nadia...secara x langsungnye...nadia pn ikut sama la g Jepun ye x...

Kerana apply cuti secara baik x dpt, so, saya pun benti la keje...masa tu da 3 thn la keje...terpaksa dlm rela la..nk ikut blayar free la katakn...nk gak merasa kebenda la best sgt kapal nih..



hah..ni lah kapal nye SS Aman Hakata....nmpak je beso..tp ni la kapal LNG tertua x silap..dan juga terkecik....tp bg saye yg jakun tu da beso sgt dah tu....setelah melalui proses membuat passport,pg ofis kt dayabumi tu,then buat medical chkup( prove yg saya x ngandung ok ?)then ofis bg tiket kapalterbang ke Bintulu ,Sarawak. Ok..skali lg saya jakun dlm takut...jakun sebab da lama x naik flight, first time jejakkn kaki kt s'wak sowang2 ok...laki saya naik trip awal...seb baik la budak2 kapal yg nk sign on tolong bwk kn beg2 saya tu...bila laki saya tgk beg2 saya tu ,dia perli baik nye..nak pindah ke ling ? ( dia panggil saya darling la) ...malu nyer....bayangkn punye la excited..saye bwk jeans 8 helai kot..last2 pkai 2 je kot...haha..mana la tau kn...

  Ok..kapal ni xle secantik seperti yg anda bayangkn...bkn kapal cruise tau...biasa2 je...tp cukup selesa utk kami berdua...saya yg jakun ni  xpenah merasa suasana semua...sungguh teruja...bayangkn nk spend 2 bln ni atas kapal...lama tuh...memula yg paling janggal skali ialah pg memana xyah bwk henpon atau wallet...maupun kunci ye....bilik2 semua xyah kunci..duit sepah2 pun xde org nk amik...henpon xde line, duit pun xde nilai atas ni...mknan disediakn...breakfast,lunch,dinner..tiap2 ahad leh special request western food...memula naik tu tgk udang galah punye la beso..x melepas kn peluang...bedal..heran gak nape dowang cam biase je..lpas seminggu camtu rasa muak da tanak mkn dah udang pastu...

  Lupe lak...kapal ni mmg namanya aman hakata patutnye pg hakata la,tp aritu dia ada singgah hiroshima dulu,sendai and hakata la pastu of coz...

   Atas kapal tu saya ada geng, wife CE...KK liza namanya...best sgt lepak sama...puasa atas kapal, buat kuih berbuka sama2, buat kuih raya pun sma2..yg bestnye pastu lupa letak kt mana...aduss...

   keje saya atas kapal tu, mkn & tido je....laki bgn g keje saya tdo lg...dia bwk naik breakfast kengkadang, saya mkn pastu tdo lg...hahaha..truk tul prangai...dia blk lunch kenkadang saya bgn lunch sesama atau dia tapau bwk naik atas...yg pasti dinner mmg kt tpt mkn yg dinamakn crew mass( betul ke eja ni)  lewat mlm kalo layan dvd pg supper smbil bwk turun senyap2 pinggan2 breakfast,lunch td utk dibasuh...malu woo org nmpak...hahah...nk masak megi kene awal2 panaskn plate...xleh pkai api woo..meletop kapal tu nnti...xpun pkai microwave jer( x sedap ) ..aktiviti paling best ialah slongkar  bilik stor makanan,,tatau la dowang panggil tpt tu apa...ala cam kedai runcit tu...yg bestnye..amik je brg..FREE...slagi muat tgn tu..ANGKUT..hahaha...kt situ pun ada peti ais besar..nk masuk kene pkai baju sejuk..syok gile...buah, aiskrim...tanpa had ok...bayangkn kalo g kedai aiskrim MAGNUM tu da kira mewah la tu kalo dpt mkn sebatang...ini bole amik sekotak..ada berkotak2...tu belum lg aiskrim cornetto...viennetta lg..aduh..mmg heaven...patut la saye gemuk skrg yer...kawen org kapal ni berlebihan makanan...hmm..
     

ok..ok..penat la taip..part 2 la pulak ye...

jeng..jeng..jeng...

pengalaman typhoon di dlm kapal...nntikannye...yeah...


















No comments:

Post a Comment